Zoeken

De Belgische CSRD-omzetting in het kader van ESG: hoe ver staan we?

Home  /  Knowledge sharing  /  Blog  /  De Belgische CSRD-omzetting in het kader van ESG: hoe ver staan we?

De Belgische CSRD-omzetting in het kader van ESG: hoe ver staan we?

19 nov 2024

Het nieuwe wetsontwerp

Op 24 oktober 2024 werd het wetsontwerp “betreffende de openbaarmaking van duurzaamheidsinformatie door bepaalde vennootschappen en groepen en de assurance van duurzaamheidsinformatie” gepubliceerd.

Het wetsontwerp, dat al even op zich liet wachten, beoogt de omzetting van de Europese richtlijn “CSRD” (voluit: de “Corporate Sustainability Reporting Directive”) en vervangt de NFRD-Richtlijn.

De CSRD is in haar eerste fase enkel gericht op de grote en genoteerde vennootschappen. In een eerdere blog hebben wij al gemeld dat door de invoering van de CSRD ruim 2300 bedrijven verplicht zullen worden om te rapporteren over hun duurzaamheidsprestaties. De verwachting is wel dat bedrijven die onder deze rapporteringsverplichting vallen, hun contractspartijen zullen kiezen op basis van het duurzaamheidsbeleid en mogelijks deze op te leggen om dergelijke regels ook te volgen of minstens een duurzaamheidsbeleid aan te nemen.

Wij benadrukken dat er op huidig moment enkel een wetsontwerp voorligt. Gelet dat de richtlijn uiterlijk op 6 juli 2024 volledig had moeten omgezet zijn, is België een laatkomer in het omzetten van de richtlijn. In ieder geval zullen bedrijven die onder de NFRD vallen al voor het eerst in 2025 moeten rapporteren over het boekjaar 2024.

De CSRD-richtlijn: korte toelichting

De CSRD-richtlijn legt bedrijven op om op zeer uitgebreide wijze te rapporteren over sociale en milieu-aangelegenheden en dit op basis van de zogenaamde “ESRS”- standaarden (Europese standaarden voor duurzaamheidsverslaglegging, die men hier kan vinden.

De CSRD rapportage gaat uit van een dubbele materialiteit, dit wil zeggen dat het bedrijf moet rapporteren over zowel de materiële impact (hoe een bedrijf impact maakt op mens en milieu, “inside-out”) als de financiële impact (hoe duurzaamheidsthema’s een bedrijf beïnvloeden, “outside-in”).

We bespreken kort even de belangrijkste voorstellen van het wetsontwerp.

Het wetsontwerp voorziet in een verderzetting van de safe harbour clausule van de NFRD-richtlijn en de optie voor België om het netto-omzetcijfer op te vragen dat ondernemingen uit derde landen op Belgisch en Europees grondgebied behaald hebben, om zo te kunnen nagaan of de verplichting om duurzaamheidsinformatie te rapporteren daadwerkelijk wordt nageleefd.

Verder wordt in het kader van de assurance opdracht de interconnectiviteit tussen de duurzaamheidsinformatie en de jaarrekening benadrukt. Er wordt tevens voorzien dat het duurzaamheidsverslag (“assurance”verslag) in het verslag van de commissaris moet opgenomen worden, tenzij de duurzaamheidsinformatie door een andere bedrijfsrevisor wordt gecontroleerd dan de commissaris.

Het wetsontwerp vermeldt dat ook zogenaamde IASP (“Independent Assurance Services Providers”), naast bedrijfsrevisoren een oordeel over de duurzaamheidsinformatie mogen aanleveren.

De kostprijs...

De investeringen die de Belgische vennootschappen de volgende jaren zullen moeten doen, zijn gigantisch. Het is voorpaginanieuws in de Tijd, onder de titel dat één op vijf KMO’s duurzame investeringen niet zullen kunnen financieren. Er wordt gesuggereerd dat overheidsoptreden de schade enigszins zou kunnen beperken. Een indirecte belastingverlaging zou aldus ten dele soelaas kunnen bieden.

Zeker is dat benevens de hoge kostprijs, de complexe administratie vele ondernemingen hoofdbrekens zullen bezorgen.

What's next?

Gelet op de aankomende regeringswisseling, menen wij dat de finale wet nog even op zich zal laten wachten en dit ervoor kan zorgen dat het wetsontwerp wel enkele keren zal geamendeerd worden.

De nieuwe regels zullen ingevoerd worden in het Wetboek Vennootschappen en Verenigingen alsook - gezien de aard van de opdracht - in de wet van organisatie van het beroep van en het publiek toezicht op de bedrijfsrevisoren.

In ieder geval dienen bestuurders deze wetgeving zich tijdig eigen te maken. Uit analyses van ons kantoor blijkt dat er o.a. mogelijke aansprakelijkheid van bestuurders zal kunnen volgen uit het niet opvolgen van de ESG-wetgeving.

Uiteraard zal het ESG-team binnen Caluwaerts Uytterhoeven de volgende evoluties in het ESG-landschap van dichtbij blijven opvolgen. Aarzel niet om ons te contacteren.