Zoeken

Nieuwe regelgeving met grote gevolgen voor de organisatie van de (onder)aannemingsketen in de bouw-, verhuis- en vleessector

Home  /  Knowledge sharing  /  Blog  /  Nieuwe regelgeving met grote gevolgen voor de organisatie van de (onder)aannemingsketen in de bouw-, verhuis- en vleessector

Nieuwe regelgeving met grote gevolgen voor de organisatie van de (onder)aannemingsketen in de bouw-, verhuis- en vleessector

9 sep 2024

Voert u of laat u werkzaamheden uitvoeren in de bouw- of verhuissector, dan wel in de vleesnijverheid? Lees dan vooral verder. 

Met het oog op een verdere bestrijding van sociale fraude en een betere bescherming van de werknemers, voert de federale wetgever met de wet van 15 mei 2024 houdende wijziging van het sociaal strafrecht en diverse arbeidsrechtelijke bepalingen nieuwe regelgeving in die aanzienlijke gevolgen zal hebben ten aanzien van de organisatie van de aannemingsketen in voormelde sectoren 

Zo zal het uiterlijk vanaf 1 januari 2025 verboden zijn voor een onderaannemer om het geheel van de uitvoering van de overeenkomst die hij gesloten heeft met zijn eigen medecontractant, in onderaanneming te geven. Het zal eveneens verboden zijn voor een onderaannemer om alleen de coördinatie van de uitvoering van de overeenkomst te behouden.

De wet legt voormeld verbod enkel op aan de onderaannemer, zijnde dus “eenieder die zich rechtstreeks, in welk stadium dan ook, ten opzichte van, naar gelang het geval, de aannemer of de intermediaire aannemer verbindt om tegen betaling werkzaamheden die aan voornoemde aannemer of intermediaire aannemer toevertrouwd zijn, uit te voeren of te doen uitvoeren”. Een intermediaire aannemer betreft “elke onderaannemer ten opzichte van de onmiddellijk na hem volgende onderaannemer”.

Specifiek voor wat betreft de verhuissector legt de wet ook nog een beperking van de onderaannemingsketen op. Uiterlijk met ingang van 1 januari 2025 mag die nog slechts uit drie onderaannemingsniveaus meer bestaan. Elke onderaannemer die een deel van zijn opdracht in onderaanneming geeft, moet zijn onderaannemer(s) bovendien schriftelijk op de hoogte brengen van zijn eigen niveau in de keten. Een toekomstig koninklijk besluit zal nog bepalen in welke specifieke situaties een bijkomend vierde niveau van onderaanneming mogelijk is. Verder kan via koninklijk besluit het aantal niveaus verder worden beperkt. Tijdelijke maatschappen, controle- of certificatieorganismen en uitzendkantoren worden in elk geval niet als onderaannemer beschouwd.

Bij inbreuken tegen het voorgaande loopt u het risico op zware administratieve of strafrechtelijke sancties.

Conclusie

Indien u werkzaamheden uitvoert of laat uitvoeren in de genoemde sectoren, wordt het dus hoog tijd dat u opnieuw een blik werpt op de organisatie van uw (onder)aannemingsketen. Een gedegen opgestelde (onder)aannemingsovereenkomst waaruit onder andere zeer duidelijk blijkt welke werken in onderaanneming worden gegeven en wat hiervan de precieze omvang is, is dus meer dan ooit van primordiaal belang.

Contacteer ons

Verdere vragen of bijstand nodig? De advocaten van Caluwaerts Uytterhoeven staan u graag te woord. Neem gerust contact op met Prof. Dr. Kristof Uytterhoeven, Mr. Ignace Kroos of Mr. Els Zegers voor meer informatie.

Auteur: Mr. Els Zegers

Kristof Uytterhoeven   Ignace Kroos   Els Zegers