1° Een beroepschrift aanmaken
Wat de aanvragers en de adviesverlenende instanties betreffen, blijft de situatie ongewijzigd. Zij maken hun beroepsschrift nog steeds rechtstreeks op in het burgerloket. Hiervoor is in het burgerloket een nieuwe fase ‘beroepsperiode’ voorzien. Derden die beroep willen indienen via het publieke loket worden na het inloggen automatisch doorgeleid naar het burgerloket. Hier dienen zij te starten met de samenstelling van hun beroepschrift. Doordat het beroepschrift niet meer in één sessie moet worden samengesteld, kan men het opgestelde ontwerp van beroepsschrift – na in te loggen op het Omgevingsloket - verscheidene malen raadplegen, wijzigen of aanvullen..
2° Het beroepschrift opstellen.
De persoon die het beroepschrift aanmaakt krijgt automatisch de functie van ‘opsteller van beroepschrift’. Hij of zij kan in één of meerdere sessies de nodige gegevens invullen of de betreffende documenten opladen.
3° Hoedanigheden en eventuele andere personen toevoegen.
Alvorens men kan overgegaan tot ondertekening en indiening van een beroepschrift, dient de opsteller van het beroepsschrift aan te geven wie de feitelijke ‘beroepsindiener’ is. Dat kan de opsteller zelf zijn of een andere (rechts)persoon. Het weze herhaald dat nu dus ook meerdere personen tezamen als beroepsindiener optreden.
4° Het beroepschrift ondertekenen.
Aangezien meerdere personen betrokken kunnen zijn bij een beroep(schrift), moeten bijgevolg alle beroepsindieners het beroepschrift ondertekenen. Opgelet, na deze eerste ondertekening kan de inhoud van het beroepschrift niet meer worden gewijzigd. Indien een wijziging zich alsnog opdringt, kan het beroepschrift wel worden ontgrendeld, doch moet het dan nadien opnieuw door alle betrokken personen worden ondertekend. Van zodra iedereen opnieuw heeft ondertekend, verschijnt er bij 'dossieracties' onder 'verplichte acties' de mogelijkheid 'indienen'.
5° Het beroepschrift indienen.
Nadat bovenstaande stappen zijn doorlopen volgt de laatste stap, namelijk het feitelijk indienen van het beroepschrift. Vanaf dat moment krijgt de betrokken overheid in laatste aanleg toegang tot het beroepschrift en kan zij vervolgens het onderzoek starten naar de volledig- en ontvankelijkheid van het beroepschrift. De overheid die het project heeft behandeld in eerste aanleg en de initiatiefnemer ontvangen een automatisch verwittiging van het ingediende beroepschrift. Voor de beroepsindiener en de betrokken overheid bestaat er ook de mogelijkheid om verder te communiceren via het Omgevingsloket, bijvoorbeeld om bijkomende informatie te vragen of te verstrekken.